6 تا سریال برای یک ماه. فکرش هم کلی لذتبخش است. آن هم وسط تابستان و تعطیلات رسمی مدارس و دانشگاهها که البته از داغی هوا نه نمیشود جایی رفت و نه میشود کار خاصی انجام داد. اصلا تابستان یعنی تعطیلات.
تعطیلاتی که مدیران جامعه و خانوادهها باید برای پر کردنش فکری بکنند و امسال انگار تلویزیون حسابی برای پر کردن این تعطیلات برنامهریزی کرده است. جوری که هیچکس هوس نکند در چله تابستان حتی تا سر کوچه برود و بستنی بخرد. چون اگر برود حتما تماشای یک سریال را از دست میدهد.
چنان که از شواهد و قرائن برمیآید امسال تلویزیون برای ماه رمضان که درست در چله تابستان قرار دارد پخش 6 سریال را تدارک دیده است.ساخت برخی از این سریالها شروع شده و برخی از آنها هم در مرحله پیشتولید هستند.
مقاومت از طریق سریالسازی
این انقلاب سریال سازی برای ماه رمضان از زمانی آغاز شد که دو، سه سال پیش ماه رمضان رسید به تابستان و میرباقری، معاون سیما گفت که 3 ماه تابستان برای تلویزیون یک مناسبت است و باید برای این مناسبت طولانی مدت برنامهریزی خوبی داشته باشیم.
البته معاون سیما سال گذشته با تصویب پخش 3 سریال از شبکههای یک، دو و سه اشاره کرد که تراکم پخش سریالها نباید آنقدر زیاد باشد که مردم از عبادت و بقیه اموراتشان بازمانند. اما به هر حال و با توجه به همه سیاستهای جامعه باید این را هم در نظر گرفت که تلویزیون در کشور ما بهترین، فراگیرترین و ارزانترین رسانه برای پر کردن اوقات فراغت است.
در کنار همه این مزایا باید این نکته را هم به وظایف تلویزیون افزود که این رسانه تصویری باید یک تنه در مقابل هجوم ماهوارههای فارسیزبان که روزبهروز تعدادشان زیاد میشود و شبانهروز سریالهای خارجی با دوبله فارسی پخش میکند هم بایستد و این مقاومت مسلما در ایام تعطیلات باید بیشتر شود و بهترین روش مقاومت یک رسانه تصویری ساخت و پخش سریالهای تلویزیونی است. سریالهایی که مردم تماشای آنها را به تماشای آثار ماهوارهای ترجیح دهند.
یکی دیگر از روشهای مبارزه و مقاومت پخش شبانه سریالهاست که این نوع پخش باعث شده تا تولید سریالهای داستانی افزایش یابد.
برندههای ماراتن سریالسازی
به احتمال زیاد شبکه 3 سیما تا چند روز دیگر پخش سریال فاصلهها به کارگردانی حسین سهیلیزاده را آغاز میکند. این سریال قرار است به صورت شبانه پخش شود. پخش این سریال با آغاز ماه رمضان به پایان میرسد و در ادامه پخش سریالهای مناسبتی ماه رمضان آغاز میشود. سریالهای «در مسیر زایندهرود»، «سیامین روز»، «زندگی در شیفت دوم»، «همچون سرو»، «جراحت» و «از پذیرفتن خانمها معذوریم» برای پخش در ایام ماه رمضان در دست ساخت هستند.
در مسیر زایندهرود را حسن فتحی چند روز پیش برای پخش از شبکه یک سیما مقابل دوربین برد. «سیامین روز» را پرویز شیخطادی کارگردانی میکند، ساخت «زندگی در شیفت دوم» به محمدرضا آهنج سپرده شده است، «همچون سرو» را هم ایرج حبشی مقابل دوربین برده است. هر 3 این سریالها به سفارش شبکه 2 ساخته میشوند.
محمدمهدی عسگرپور هم سریال جراحت را برای شبکه 3 کارگردانی میکند. چند روز پیش هم اعلام شد که فرزاد موتمن سریال «از پذیرفتن خانمها معذوریم» را برای شبکه تهران خواهد ساخت. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که اگر برخی از این سریالها در ماه رمضان پخش نشدند حتما تا پایان تابستان در کنداکتور پخش شبکه قرار خواهند گرفت.
البته در این کارزار سریالسازی برای ماه رمضان که برخی نام ماراتن سریالهای ماه رمضان را به آن دادهاند، تاکنون عسگرپور برنده است چون ماهها پیش سریال «جراحت» را مقابل دوربین برد و اکنون با خیال راحت مراحل فنی و آمادهسازی آن را نظارت میکند.
سریالهای «زندگی در شیفت دوم» و «از پذیرفتن خانمها معذوریم» هنوز آغاز نشده و برخی از عوامل پشت دوربین این سریالها انتخاب شدهاند، اما هنوز بازیگران آنها قطعی نشدهاند.
کارگردانان متفاوت برای سریالهای مناسبتی
عزتالله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما عقیده دارد یکی از دلایل موفقیت سریالهای نوروز امسال انتخاب مناسب و متفاوت سازندگان این سریالها بوده است. این نوع انتخاب گویا برای سریالهای ماه رمضان هم عملی شده است و کارگردانانی برای ساخت برخی از این سریالها انتخاب شدهاند که تاکنون کار مناسبتی نساختهاند. آهنج، حبشی، شیخطادی، موتمن و عسگرپور برای اولین بار ساخت سریال مناسبتی را تجربه میکنند.
حسن فتحی اما چند سال پیش با ساخت سریال «میوه ممنوعه» برای ماه رمضان شبکه 2 یکی از بهترین سریالهای مناسبتی را به نام خود ثبت کرد. البته در میان بازیگرانی هم که در سریالهای امسال بازی میکنند نامهایی دیده میشود که تاکنون آنها هم تجربه بازی در سریالهای مناسبتی را نداشتهاند. بازیگرانی مانند: هومن سیدی، آزاده صمدی، هومن برقنورد، فرهاد اصلانی و... با این رویکرد جدید تلویزیون در ساخت سریالهای مناسبتی و استفاده از نیروهای تازه نفس باید منتظر آثار متفاوتی در تابستان و رمضان امسال بود.
اگرچه مسوولان این رسانه در گذشته هم ثابت کرده اند که توانسته اند با گرفتن تصمیمهای درست و کارشناسانه و نیز استفاده از نیروهای خلاق و هنرمند همچنان مخاطبان مختلف را با سلائق گوناگون پای برنامه های داخلی بنشانند، به نظر می رسد همان اراده و نگاه برای ساخت برنامه های مخاطب پسند همچنان ادامه دارد.